Gminne Przedszkole im. Dębowej Krainy w Dębem Wielkim
Strona głowna  /  Propozycje zabaw
Propozycje zabaw

Dzień Smerfa 27 czerwca

Propozycje zabaw Kliknij tutaj

 


 

Pierwszy Dzień Lata 22 czerwca

Propozycje zabaw Kliknij tutaj

 


Święto Muzyki 21 czerwca

Propozycje zabaw Kliknij tutaj

 


Światowy Dzień Wiatru 15 czerwca

Propozycje zabaw Kliknij tutaj

 


Światowy Dzień Oceanów 8 czerwca

Propozycje zabaw Kliknij tutaj

 


Dzień Chemika  7 czerwca

Propozycje zabaw Kliknij tutaj


Światowy Dzień Ochrony Środowiska

Propozycje zabaw Kliknij tutaj


Dzień Dziecka 1 czerwca

Propozycje zabaw Kliknij tutaj

 

Zapraszamy do zajrzenia w zakładkę aktulności. Tam ukryliśmy pozostałe atrakcje przygotowane na ten dzień kliknij tutaj


Dzień Samolotów z Papieru 26 maja

Propozycje zabaw Kliknij tutaj


Dzień Kosmosu 21 maja

Propozycje zabaw Kliknij tutaj


Międzynarodowy Dzień Muzeów 18 maja

 Propozycje zabaw Kliknij tutaj


Międzynarodowy Dzień Rodziny – 15 maja!

Propozycje zabaw Kliknij tutaj


Dzień Unii Europejskiej – propozycje zabaw Kliknij tutaj

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Zachęcamy do zapoznania się z lekcjami muzycznymi dostępnymi w poniższych linkach:

Lekcja nr 1  Rytmiczna rozgrzewka W PODSKOKACH  kliknij tutaj

Lekcja nr 2  Dźwięki wysokie i niskie W PODSKOKACH  kliknij tutaj

Lekcja nr 3  Wartości rytmiczne W PODSKOKACH  kliknij tutaj



DZIEŃ STRAŻAKA – PRZEDSZKOLAKI PAMIĘTAJA O STRAŻAKACH

Zachęcamy do zapoznania się propozycjami zabaw na ten dzień

https://drive.google.com/file/d/1W_QS_iXMHSAMUJikLGO61sdTNV7pUyr7/view?usp=sharing

 


29 kwietnia obchodzimy Międznarodowy Dzień Tańca

 

Zachęcamy do zapozanania się propozycjami zabaw na ten dzień

https://drive.google.com/file/d/1mOBx6flJxOZBQtu1qR__ehgrei745HNN/view?usp=sharing

http://images.dlaprzedszkoli.eu/debowakraina/dzien-tanca.jpg


22 kwietnia obchodzimy Światowy Dzień Ziemi

 

Zachęcamy do zapozanania się propozycjami zabaw na ten dzień

https://drive.google.com/file/d/1I8QGx8RbHbgiQAc1QQS_u81cYDCUh9Oo/view?usp=sharing

http://images.dlaprzedszkoli.eu/debowakraina/dzien-ziemi.jpg

 


14 kwietnia obchodzimy Dzień Patrzenia się w Niebo

 

Zachęcamy do zapozanania się propzoycjami zabaw na ten dzień

https://drive.google.com/file/d/1MqUmcl0_XMh4Sx1kPf0I9Stk5c3FOyXy/view?usp=sharing

 

http://images.dlaprzedszkoli.eu/debowakraina/14kwietnia.png


 

7 kwietnia obchodzimy Dzień Służby Zdrowia, jest to szczególnie ważne święto, szczególnie w ostatnim czasie. Ważne jest, by dzieci wiedziały na czym polega zawód lekarza, pielęgniarki, ratowników, jak ważna jest dla nas praca lekarzy, a także jak dbać o zdrowie.

  1. Pogadanka z dzieckiem:
  • Co należy zrobić by być zdrowym?( sposoby dbania o zdrowie)
  • Co to jest higiena ciała? Dlaczego musimy jej przestrzegać?
  • Jak dbać o zęby?
  • Czy to dobrze być zdrowym? Dlaczego?
  • Kto zajmuje się ratowaniem ludzi? Gdzie mamy się udać w razie choroby?
  • Jak nazywa się lekarz, który leczy dzieci?
  1. Co sprzyja zdrowiu? Kliknij tutaj

Dziecko wybiera obrazki, przedstawiające tylko te zachowania dziecka, które służą zdrowiu.

  1. Zabawa ruchowa „Spacer dla zdrowia

Na sygnał – obrazek słońca, dzieci spacerują, podskakują, na sygnał- obrazek deszczu, dzieci kucają i robią daszek nad głową, na sygnał – obrazek burzy, dzieci kładą się na dywanie.

  1. Wiersz pt. „Na zdrowie” B. Lewandowska

Doktor rybka niech nam powie

Jak należy dbać o zdrowie!

Kto chce prosty być jak trzcina,

gimnastyką dzień zaczyna!

Całe ciało myje co dzień

pod prysznicem, w czystej wodzie,

wie, że zęby białe czyste

lubią szczotkę i dentystkę!

Pije mleko, wie, że warto

chrupać marchew na surowo.

Kiedy kicha czysta chustka

dobrze mu zasłania usta.

Chcesz, to zobacz, jak jeść jabłka

na obrazku bez zarazków.

Rób tak samo, bo chcesz chyba

Tak zdrowym być jak ryba.

Rozmowa na podstawie tekstu wiersza:

- jakie zasady dbania o zdrowie wymienił Doktor rybka?

- co to znaczy: „być zdrowy jak ryba?”

  1. Co jest potrzebne lekarzowi? Kliknij tutaj

Łączenie odpowiednich elementów z lekarzem, kolorowanie obrazku.

  1. Rozwiązywanie zagadek o zdrowiu
  • Przyjemnie pachnie, ładnie się pieni, a brudne ręce w czyste zamieni? (MYDŁO)
  • Gdy chcesz zmierzyć gorączkę, to go wkładasz pod rączkę? (TERMOMETR)
  • Co lekarz weźmie w ręce, by słyszeć jak bije ci serce? (STETOSKOP)
  • My wzmacniamy twoje siły, zdrowie ochraniamy. My w owocach i jarzynach najchętniej mieszkamy (WITAMINY)
  • Kiedy kaszlesz, kichasz w głos- w co należy schować nos? (CHUSTECZKA HIGIENICZNA)
  • Chociaż mam zęby, to nic nie jadam, tylko splątane włosy układam (GRZEBIEŃ)
  • Odkręcasz go w łazience, to wielka wygoda. Zaraz umyjesz ręce, już czysta leci woda (KRAN)
  • Schowała się w tubie- używać jej lubię, a i mała szczoteczka chętnie się z nią spotka (PASTA DO ZĘBÓW)

Filmu o myciu rąk

https://www.youtube.com/watch?v=dDHJW4r3elE


Propozycje zabaw muzycznych i rytmicznych

"Maszeruje wiosna" kliknij tutaj

"Głowa, ramiona, kolana, pięty" kliknij tutaj

"Wełniany baranek" kliknij tutaj

Miś i Margolcia - "Śniadanko baranka" kliknij tutaj

Zabawa z rączkami kliknij tutaj

Zabawa muzyczna kliknij tutaj


1 kwietnia  Międzynarodowy Dzień Ptaków  

1. Wprowadzenie do wspólnych zabaw

Rodzic zadaje dziecku pytanie: Jakie ptaki można zobaczyć wiosną na dworze? Po udzieleniu odpowiedzi przez dziecko wspólnie z dzieckiem podajemy nazwy ptaków.

Rodzic może uzupełnić wypowiedź dziecka: Większość z tych ptaków powraca do Polski w marcu, w kwietniu z ciepłych krajów, gdzie spędzały zimę”.

https://www.ekologia.pl/srodowisko/przyroda/ptaki-wiosenne-opis-i-zdjecia-wiosenne-ptaki-ciekawostki,20333.html

 

https://taczanow.poznan.lasy.gov.pl/aktualnosci/-/asset_publisher/1M8a/content/wiosenne-ptaki-ciekawostki#.XoOC4uozbIU

 

2. Zabawa ortofoniczna ,,Rozmowy ptaszków”.

Rodzic  czyta tekst, a dziecko odpowiednim głosem obrazuje treść tekstu.

Usiadły wróble w lesie 
I zaczęły kłócić się (dziecko: ćwir, ćwir)

A kaczki pod boczek się wzięły
I bardzo rzewnie płakać zaczęły (dziecko: kwa, kwa) 

Gołębie usiadły na parkanie (dziecko: gruchu, gruchu)
I zaczęły swe wołanie

Gdy zobaczyły człowieka 
To od razu zaczęły narzekać (dziecko: kra, kra)

A gęsi nawet dobry humor miały
I z czegoś bardzo głośno się śmiały (dziecko: gę, gę)

 

3. Rozwiązywanie zagadek słownych dotyczących wybranych gatunków ptaków.
(Rodzic czyta treść zagadki, a dziecko podaje rozwiązanie).

Zbudowała gniazdko
W stajni przy pułapie
Uciekajcie muszki
Bo zaraz was złapie. 
Co to za ptaszek, który swój domek
Lepi z błota i ze słomek? (jaskółka)

 

Tu można zobaczyć jaskółkę budującą gniazdko :

https://www.facebook.com/parohiaorbic/videos/2567605716791574/

Przybywa do nas wiosną
I bardzo pięknie śpiewa
Zakłada gniazdo na ziemi
A nie wśród gałęzi drzewa. (skowronek)

Jako młody ptak byłem cały szary
Teraz, gdy dorosłem, jestem śnieżnobiały.
Zjadam wodorosty i po stawie pływam.
Czy już wiecie, dzieci, jak ja się nazywam? (łabędź)

Kowal pstrokaty
Lekarz skrzydlaty
Odłupie korę
Leczy drzewa chore. (dzięcioł)

Za oknem powiesisz kawałek słoniny
A ona przyleci zaraz w odwiedziny. (sikorka)
 
Czasem miło jest posłuchać
Kiedy w zimie albo w lecie
Melodyjnie sobie grucha
Siedząc na twym parapecie. (gołąb)

 

Biało-czarne pióra a nogi czerwone
Uciekają żabki, gdy idzie w ich stronę. (bocian)

 

Zachęcamy do odwiedzenia strony https://www.glosy-ptakow.pl/alfabetyczny/ gdzie można zobaczyć na zdjęciach wszystkich wymienione wyżej ptaki, a także usłyszeć ich głosy.

 

 4. Burza mózgów „Co wiemy o bocianach?”

Dziecko dzieli się swoją wiedzą na temat bocianów. Rodzic zapisuje lub rysuje je symbolicznie na kartce (np. bociany mają długie skrzydła, latają wysoko, mają długie dzioby, odlatują na zimę do ciepłych krajów).

 

5. Zabawa ruchowa „Bocian na gnieździe”

Podczas gdy rodzic stuka dwiema pokrywkami od garnka dziecko – „bocian” biega po dywanie (wypowiada sylabę: kle, kle, kle),  naśladując lot bociana. Na hasło rodzica „ do gniazda” dziecko siada na gnieździe (gniazdo robimy z koca), które znajduje się w rogu dywanu (dziecko – bocian odpoczywa robiąc wdech (nabieramy powietrze nosem przy zamkniętej buzi) i wydech (wypuszczamy powietrze buzią).  

Zabawa trwa tak długo, jak dziecko wykazuje zainteresowanie.

 

6.  Zabawa „Bocianie menu”

Rodzic prezentuje dziecku plakat  przedstawiający zdjęcia wybranych zwierząt będących pożywieniem bociana i prosi, aby dziecko spróbowało nazwać wybrane zwierzęta.

Zabawę kończymy próbą odpowiedzi dziecka na pytanie: „Co jeszcze mógłby jeść bocian?”.

 

7. Praca plastyczna „Mój bocian”

Zachęcamy do wykonania pracy plastycznej z wszelkich dostępnych materiałów plastycznych w domu. Liczymy na pomysłowość dziecka i inwencję twórczą rodzica .

Serdecznie zachęcamy do przesyłania zdjęć z wykonanej pracy plastycznej na tymczasowy e-mail.

 

Życzymy miłej zabawy 


 

Dzień Książki

Jak co roku, 2 kwietnia – w rocznicę urodzin Chansa Christiana Andersena –  obchodzimy Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci. Zachęcamy, by w tym dniu szczególnie celebrować wraz z dziećmi kontakt z książką. Być może zainspirują Was do tego nasze propozycje?

  • Moja ulubiona książka - rozmowa na temat ulubionej książeczki dziecka. Wymyślanie innego zakończenia opowieści (można puścić wodze wyobraźni). Wykonanie ilustracji do książki wg własnego pomysłu.
  • Domowa biblioteczka– oglądanie książek zgromadzonych w domu. Uporządkowanie domowegokącika książki. Naprawa uszkodzonych egzemplarzy.Wybranieksiążeczki,  którąwspólnieprzeczytacie.
  • Jak dbać o książki? - rozmowa na temat zasadkorzystania z książek na podstawie wiersza „Smutna książeczka” oraz własnych przemyśleń dziecka.
  • Dokończ cytat…- rodzic czyta fragment cytatu ze znanego utworu dla dzieci, a zdaniem dziecka jest go dokończyć:

- Murzynek Bambo...(w Afryce mieszka)
- Nad rzeczką opodal krzaczka...(mieszkała kaczka dziwaczka)
- A w trzecim siedzą same grubasy...(siedzą i jedzą tłuste kiełbasy)
- Pan kotek był chory...(i leżał w łóżeczku)
- Biega, krzyczy pan Hilary...(gdzie są moje okulary?)
- Zasadził dziadek rzepkę w ogrodzie...(chodził tą rzepkę oglądać co dzień)
- Na straganie w dzień targowy ...(takie słyszy się rozmowy)
- Żeby kózka nie skakała...(to by nóżki nie złamała)

  • Matematyczne zadania z wykorzystaniem książek, np.

- układanie książek od największej do najmniejszej, od najcieńszej do najgrubszej;

- przeliczanie stron w książce;

- odszukiwanie danej strony, np. 4, 9, 11 itp.;

- szacowanie ciężaru dwóch wybranych książek.

  • Z książką na głowie – dziecko dostaje książkę w twardej oprawie, kładzie ją sobie na gło­wie i próbuje przejść wyznaczoną trasę z zachowaniem odpowiedniej postawy ciała (plecy proste, ramiona wzdłuż tułowia, wyciągnięta szyja).
  • Wykonanie zakładki do książki. Poniżej przedstawiamy propozycje, ale zachęcamy też do własnej, niepohamowanej kreatywności

http://przedszkolnyartysta.blogspot.com/2015/03/zakadki-do-ksiazek.html


Propozycje zabaw polecane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej

https://www.gov.pl/web/zdalnelekcje/oddzial-przedszkolny2


Dzień Teatru

Propozycje zabaw

 

  • Zabawa inhibicyjno-incytacyjna ,,Kukiełki ‘’.

 Dziecko – „kukiełka” porusza się w rytmie ulubionych piosenek . Na przerwę w muzyce „kukiełka” zastyga w bezruchu i stara się zachować obojętny, uśmiechnięty, smutny, zły wyraz twarzy. Zabawę  należy powtórzyć kilka razy, za każdym razem zmienia­jąc utwór.

 

  • Teatrzyk cieni – zachęcanie do zabawy z cieniem.

Dziecko ustawia  na stole prowizoryczną kurtynę z prześcieradła, za którą umieszcza lampkę skierowa­ną w stronę kurtyny.

 Wariant I: Dorosły prezentuje dziecku kilka gestów wykonywanych za pomocą sa­mych dłoni, które rzucają cienie przypominające różne zwierzątka, np. nietoperza, wilka, zająca. Przedszkola­k może też sam eksperymentować i wymyślać wła­sne postaci.

Wariant II: Dziecko wykonuje róż­ne bajkowe postacie (np. wycięte z kolorowanek, gazet). Następnie sylwety przykleja na patyczku do szaszłyków i wykorzystuje do tworzenia improwizacji teatralnych.

 

  • Zabawa ruchowa „Zaczarowane postacie”.

Dziecko odgrywa rolę na umówiony znak (np. nauczyciel, drwal, tancerz, niedźwiedź, piosenkarka) – próba wcielenia się w daną postać wykorzystując charakterystyczne cechy zachowania, pozę.

  • „Maska” – praca plastyczna.

Dziecko ozdabia kontur maski wykorzystując dowolnie wybrane materiały. Następnie wycina maskę, doczepia do niej wykałaczkę lub gumkę. Kliknij tutaj


Zabawy z wodą

  • „Jaka jest woda?” - badanie i opisywanie właściwości wody: wygląd, zapach, smak.

 

  • „Co się rozpuści?”. Badanie rozpuszczalności cukru, soli, mąki i kaszy w wodzie. Próba odpowiedzi na pytanie: co przyspiesza rozpuszczanie substancji w wodzie? (np. wysoka temperatura wody, mieszanie).

 

  • „Gdzie szybciej?”. Dwie szklanki napełniamy gorącą i zimną. Do każdej ze szklanek wlewamy po kropli barwnika. W obu szklankach woda się zabarwi, ale w szklance z ciepłą wodą stanie się to dużo szybciej.

W zimnej wodzie cząsteczki poruszają się dużo wolniej niż w gorącej, dlatego barwnik rozprzestrzeni się szybciej w szklance z gorącą wodą.

 

  • „Mieszanie płynów”. Do szklanki z wodą wlewamy łyżką: czerwony sok, następnie olej. Nie mieszamy. Widzimy, że syrop opada na dno, a olej pływa na powierzchni.

Możemy zauważyć który z nich jest cięższy, a który lżejszy od wody.

 

  • „Magiczny palec”. Do talerzyka z wodą sypiemy pieprz, następnie moczymy w nim czubek palca - nic się nie dzieje. Następnie czubek palca moczymy w płynie do naczyń i ponownie zanurzamy na środku talerza. Drobinki pieprzu zaczną „uciekać” od palca w kierunku brzegu talerza.

Pieprz utrzymuje się na powierzchni wody dzięki zjawisku napięcia powierzchniowego. Zjawisko to istnieje dzięki obecności sił przyciągających między cząsteczkami. Sprawia to, że na powierzchni wody tworzy się jak gdyby niewidoczna błonka. Użycie płynu do naczyń ułatwia przerwanie błonki (detergenty zmniejszają napięcie powierzchniowe). W miejscu, w którym dotknęliśmy palcem powstała „dziura” o mniejszym napięciu powierzchniowym. Dlatego też pieprz „ucieka” w kierunku większego napięcia powierzchniowego (mocniejszej błony).

Oglądanie filmu „Woda - mamo, tato, co wy na to?” dostępnego pod adresem: https://www.youtube.com/watch?v=0Ku1GpAO3RM

 


 

http://images.dlaprzedszkoli.eu/debowakraina/liczenie.jpg

 

http://images.dlaprzedszkoli.eu/debowakraina/liczenie2.jpg

 

http://images.dlaprzedszkoli.eu/debowakraina/liczenie-3.jpg

http://images.dlaprzedszkoli.eu/debowakraina/liczenie-4.jpg

http://images.dlaprzedszkoli.eu/debowakraina/masy.png

 

http://images.dlaprzedszkoli.eu/debowakraina/pomyslynazabawe.png

 

http://images.dlaprzedszkoli.eu/debowakraina/w-domu.jpg

 


Ostatnia aktualizacja: 2020-06-27